Grundfos gør det nemt for kunderne

27/06 2018

Selvhjulpne kunder skaber merværdi

Har du fokus på, hvordan du designer og udvikler værktøjer, der letter dine arbejdsprocesser og samtidig sikrer, at du leverer god service til dine kunder på en effektiv måde?

Grundfos’ pumper til industrisegmentet kan konfigureres i en uendelighed. Normalt tager kunderne kontakt til Grundfos’ salgsafdeling og bestiller et passende produkt. Men hvorfor ikke gøre det let for alle ved at sætte kunderne i stand til selv at konfigurere deres pumpe og på samme tid hjælpe dem til at få overblik over alternativer og priser på de enkelte elementer? Det nye konfigureringssystem skaber basis for, at kunderne bliver hjulpet sikkert gennem konfigureringen af de komplekse produkter. Læs hele casen nedenfor.

Vil du vide mere?

Lars Glowienka

Director
+45 70 27 77 19
Kontakt mig

Udfordring

Datakvaliteten skal være i top og systemet skal fungere globalt – og det giver en række udfordringer. Grundfos’ store og fleksible produktportefølje understøttes af store datamængder, der ligger i flere IT-systemer i virksomheden. Konfigureringssystemet trækker således på data fra flere forskellige IT-systemer i Grundfos, så projektet har en stor opgave i at håndtere mange interessenter i hele organisationen.

De store mængder data skal gøres tilgængelige for kunden via et browservindue. Det sker via en lettilgængelig og overskuelig brugergrænseflade, som hjælper kunderne gennem konfigurering af de komplekse produkter på en logisk måde.

Grundfos logo

Løsning

Løsningen er delt op i flere forskellige produktlinjer, som bliver drypvist tilgængelige for kunderne. De første linjer er allerede i luften og resten lanceres i løbet af den kommende tid. Projektet styres af flere projektledere, der hver især har ansvar for forskellige produktlinjer og underliggende elementer. Der er en IT-projektleder, som er ansvarlig for etableringen af IT-platformen, der bygger på SAP. Der er også to tekniske projektledere; den ene er ansvarlige for de danske og kinesiske produktlinjer og den anden for de amerikanske produktlinjer. Det samlede projekt styres af en overordnet projektleder, der refererer til styregruppen.

Projektet forestår også opbygningen af en vedligeholdelses- og driftsorganisation, der skal sikre både funktionalitet, oppetid og videreudvikling, så systemet altid afspejler den relevante produktportefølje og giver kunderne en optimal købs- og serviceoplevelse.

Resultat

Grundfos’ forretning styrkes, idet systemet henvender sig til både nye og til eksisterende kunder. Det skaber samtidig et godt fundament for mersalg, idet kunderne selv kan bevæge sig gennem forskellige produktgrupper og få overblik over mulighederne.

Løsningen er trædestenen til alt det kommende salg hos Grundfos – og er blot et af de første skridt på vejen mod flere selvhjælpsløsninger, der skal give kunderne endnu bedre muligheder for også at identificere de rette reservedele, tilpasse deres pumper, skabe overblik og nyde købsoplevelsen. Projektet er forankret på højeste niveau i organisationen.

Løsningen er en del af Grundfos’ digitaliseringsstrategi, der også omfatter en række andre initiativer, der sikrer Grundfos’ fortsatte position som en af de førende producenter af pumper til både industri- og privatsegmenter i markedet. Læs for eksempel om Internet of Things hos Grundfos.

kaastrup|andersen varetager den tekniske projektledelse af løsningen til de danske og kinesiske produktlinjer.

Grundfos pumpe

Vil du vide mere?

Lars Glowienka

Director
+45 70 27 77 19
Kontakt mig