Udgifter i forbindelse med de seneste års honorarer, service og drift blev undersøgt og analyseret og varmemester og bestyrelsesformand blev interviewet, så kravene til løsningen stod klart:
- Nem aflæsning: Aflæsningen skulle kunne foregå uden at forstyrre unødigt og uden beboernes tilstedeværelse i hjemmet.
- Lynhurtigt varmeregnskab: Efter aflæsningsterminen gik der altid lidt tid, inden varmeregnskabet lå klar. Veksøhuse havde et ønske om en hurtigere proces, så brugerne kunne modtage en opgørelse kort tid efter terminen.
- Visualisering af forbrug: For at kunne påvirke andelshaverne positivt i forhold til energirigtig adfærd og skabe den nødvendige indsigt i eget forbrug, havde foreningen et ønske om at alle beboerne skulle have tilgang til deres egne data. Samtidigt var Veksøhuse interesseret i at være mere energieffektive: De ønskede statistik, der kunne vise, om det med fordel kunne betale sig at investere i andre eller nyere metoder at spare energi på.
- Nedbringelse af driftsomkostninger: Veksøhuse havde også fokus på kun at betale for ydelser, som de reelt havde behov for. Tidligere betalte de for en række ydelser, som de ikke rigtigt gjorde brug af eller vidste hvordan virkede. Andelsboligforeningen ville også gerne kende deres faste omkostninger til service og vedligeholdelse for at kunne lægge et holdbart budget.