Hvorfor skal du se nærmere på Internet of Things?

Forventer vi i stigende grad øjeblikkelige opdateringer og produkter, som dækker vores...

Vi lever i en hyperforbundet verden. Som forbrugere – virksomhed som privat – forventer vi i stigende grad øjeblikkelige opdateringer og produkter, som dækker vores specifikke behov. Derfor må man som producent sikre, at de rigtige data samles op. Man er også tvunget til kontinuerligt at innovere og differentiere sine produkter for at kunne opfylde forbrugernes og markedets krav. En af måderne at gøre det på er ved at udnytte de nye muligheder indenfor sensor- og cloudløsninger i Industri 4.0 og bygge nye Internet of Things (IoT) løsninger. Det giver en række fordele!

Hvorfor skal vi arbejde med IoT?

  • Innovative virksomheder er også ofte førende virksomheder. Hvis man lancerer nytænkende IoT baserede produkter, der bringer værdi til kunderne, kan man differentiere sig fra konkurrenterne ved at være trendsætter.
  • IoT-baserede produkter skaber indtægter på lang sigt: Værdien af den enkelte kunde øges, fordi det er let at tilbyde vedkommende det næste logiske køb, opgradering eller service. Producenten kan henvende sig direkte til brugeren for eksempel med tilbud om nye services eller automatiske påmindelser om opgradering, reservedelsudskiftning eller vedligehold. Producenten opsamler værdifulde data om brugsmønstre og kan forudse, hvordan kundens behov vil udvikle sig, hvad det næste relevante produkt kunne være og hvornår kunden er klar til nye køb eller investeringer.
  • Virksomhederne skaber nye forretningsmodeller. Det kan for eksempel være at sælge ’data services’, hvor forbrugeren får adgang til de indsigter, som producenten skaber gennem opsamlingen af data fra mange brugere – så det ikke kun er producenten, der får noget ud af data, men også forbrugeren.
  • Virksomheder kan optimere deres interne arbejdsgange. På produktionslinjen kan man fx sikre mindst mulig ventetid. Vedligehold af udstyr kan planlægges ud fra udstyrets tilstand, i stedet for faste intervaller og logistik kan optimeres fordi man meget billigt kan holde overblik over hvor relevante komponenter befinder sig.
  • Producenterne får dyb indsigt i de specifikke brugsmønstre, der knytter sig til lige netop deres produkt – i modsætning til mere generelle undersøgelser af tendenser i marked og forbrugeradfærd. Virksomhederne får overblik over brugernes adfærd og det, som brugerne forventer at få ud af produktet. Det gør, at virksomhederne kan opbygge tætte relationer til brugerne og skabe nye muligheder for kommunikation og interaktion med brugeren.
  • Med den hurtige og ofte drastiske udvikling på teknologiområdet kan det være nødvendigt at tænke helt nyt, hvis man vil overleve som producent – og det kræver at man har overblik over, og formår at udnytte den mangfoldighed af nye muligheder, der løbende opstår.

Vil du vide mere?

Lars Glowienka

CSO
+45 70 27 77 19
Kontakt mig